Mellom april og oktober hvert år ble Venezia oversvømmet av over 30 000 cruisepassasjerer hver eneste dag. Som følge av det har den ikoniske byen blitt fremstilt som selve skrekkeksemplet på en cruise-turisme ute av kontroll.

En sommer uten

På grunn av Corona-pandemien har det ikke vært cruiseturister der på flere måneder, noe som har fått havnearbeiderne til å reagere med demonstrasjoner og protester mot det de kaller «myndighetens treghet og uvilje til å få i gang cruisetrafikken igjen».

Flere tusen familier er ifølge arbeiderne avhengige av arbeidet som cruisenæringen bidrar med.

– Det virker som politikernes intensjoner er at Venezia kun skal være et slags friluftsmuseum, eller enda verre, en spøkelsesby, skriver havnearbeiderne i en pressemelding.

Italienske myndigheter tillater nå cruiseselskapene å gjenoppta seilingene i Middelhavet, men de første seilingene utelater Venezia. MSC Grandiosa reiste fra Genova til Malta, med stopp i Roma, Napoli og Palermo.

Et annet italiensk cruise-selskap, Costa Cruises, seiler fra Trieste (omtrent en og en halv times togtur fra Venezia) til Hellas, og fra Genova til Malta, uten stopp i Venezia. Blant noen innbyggere i Venezia er begeistringen så stor over dette at det planlegges en feiring av «en sommer uten cruiseskip».

Innførte avgift

Samtidig raser andre sambygdinger over at de ikke har kunnet jobbe siden november i fjor, først på grunn av det eksepsjonelt høye tidevannet, deretter som følger av pandemi-nedstengning.

Tidligere ordfører i Venezia, Paolo Costa, har for øvrig uttalt til The New York Times at Corona-pandemien nå gir byen en enestående mulighet til å tenke seg om når det gjelder den venetianske økonomiens avhengighet av turismen.

Samtidig mangler det på gode alternativer. Venezia var en gang en viktig havneby, men siden har økonomien blitt stadig mer avhengig av de vel 20 millioner turister som hvert år besøker La Serenissima. I et forsøk på å håndtere de enorme mengdene med mennesker som strømmet gjennom gatene og kanalene innførte bymyndighetene før Corona en inngangsavgift på rundt hundre kroner for dagsturer.

I 2019 begynte Venezia i samarbeid med cruiseselskapene i tillegg å lede de største cruiseskipene ut av sentrum, i stedet for å legge dem til kai like utenfor bysentrum. Det hjelp noe, inntil Corona-pandemien la all turisttrafikk i byen omtrent helt øde.

Siste ord i denne saken er nok ikke sagt. ©