Pandemien har i kombinasjon med restriksjoner på utenlandsferdsel ført til økt interesse for camping og friluftsliv. Det samme har interessen for bobiler og campingliv.

Det har blant annet ført til utviklingen av den første el-bobilen. 

MODULER: Interiøret i Raido eStorm kan raskt tas ut, om du skal bruke kjøretøyet som en ren varebil.

Først ut

Den første norske i sitt slag skal blant annet presenteres på Caravanmessen 2021 på Lillestrøm i midten av september. Raido Campers modell Raido eStorm er en helelektrisk bobil laget for nordiske forhold og helårscamping.

– Bilene er testet og utviklet under tøffe vinterforhold i Nord-Norge, og egner seg like godt vinter som sommer, med blant annet 32 millimeter isolering og en 2 kW dieselvarmer, forteller Bjørn-Terje Tennås i Raido Campers til bilbladet Broom.

Ifølge ham er de først ute i markedet med en hundre prosent elektrisk bobil. 

– Vi har allerede startet serieproduksjon av en helelektrisk bobil med null utslipp. Så langt vi har klart å finne ut, er dette faktisk den første i verden i sitt slag, legger han til.

Chassiset de har valgt å satse på er godt utprøvd, kjent som Citroën Jumpy eller Peugeot Expert.

– Dette gir oss en god kombinasjon av kraft og rekkevidde. Den har en rekkevidde på opptil 330 kilometer etter den nye WLTP-normen, beregnet med halv nyttelast, som tilsvarer 500 kilo. Dermed blir dette en miljøvennlig bobil som også passer godt til lengre turer. 

Batteriet på 75 kWt kan lades til 80 prosent på 45 minutter under gode forhold, sier Tennås.

Halvelektrisk

HALVELEKTRISK: Den tyske produsenten Knaus har laget sin «halvelektriske» bobil over denne lesten.

Selv om de norske utviklerne allerede er på banen med en modell henger trolig ikke de øvrige produsentene så veldig langt etter.

– Det er ikke et spørsmål om bobiler skal bli elektriske, men når, som konsernsjef Wolfgang Speck hos storaktøren Knaus Tabbert AG sa det da selskapet nylig viste frem sin nyvinning for internasjonal presse på den store tyske mobil- og caravan-messen Caravan Salon 202.

– 2021 markerer et vendepunkt for teknologiutviklingen, mener Speck.

Camperen til Knaus er dog ikke helelektrisk, men kan være det i inntil ni mil. E.Power Drive, som Knaus kaller sin elektriske satsning, er utviklet i samarbeid med partneren HWA. Bobilen som nå vises frem er en Knaus Van TI 650 MEG på et Fiat-chassis ombygget for elektrisk drift. 

Bobilen kan kjøre ni mil på elektrisk drift, men utover det er den avhengig av at en bensindreven Wankel-motor lader batteriene. Rekkevidden skal da være 60 mil før du må fylle bensin til «lade-motoren».

Det er altså ingen revolusjonerende miljøgevinst utover at den kan kjøre gjennom et gitt område uten å bruke forbrenningsmotoren. 

Men – dette er kun en start, ble det presisert fra Knaus.

Hele drifstoffmodulen til »lademotoren» kan enkelt skiftes ut med brenselceller og hydrogendrift når det blir aktuelt. Men da må altså det først bli mulig å fylle hydrogen i stedet for bensin på bensinstasjonene. ©