Det var den kjente krimdronningen Agatha Christie som gjorde det kjente togruten verdensberømt gjennom thrilleren «Mordet på Orientekspressen». Flere filmer og snart fem tiår senere kan passasjerer igjen snart borde det som i glansdagene var en opplevelse av de sjeldne.

ELEGANSE: Det «gamle» Orientekspressen var en opplevelse i eleganse.

Nå heter toget La Dolce Vita.

Eget Roma-hotell

Europa er allerede kjent for sitt jernbane-nettverk i verdensklasse, men av togreiser som handler om mer enn bare transport er få mer ikonisk enn Orientekspressen. Etter at den ble lagt ned i 1977 er den historiske, luksuriøse opplevelsen på skinner nå på vei tilbake til Italia . Det skjer med nye tog og reiseruter mer omfattende enn den berømte Paris-til-Istanbul-ruten som startet det hele.

«Nye» Orientekspressen har fått navnet La Dolce Vita og skal operere med seks tog. Det er snakk om ulike reiseruter der man kan utforske Italia fra nord til sør. De kobles sammen med internasjonale ruter som vil ta passasjerene videre til Paris, Istanbul og Split i Kroatia. 

Gjester kan tilbringe opp til tre netter ombord på de nye togene, med god tid på hvert stopp til å oppleve de ulike stoppestedene. 

Uansett hvilken av de seks rutene du som gjest velger å hoppe på vil et stopp i Roma være inkludert på hver reise. Der vil de reisende også kunne få et opphold på Minerva, det første Orient Express-hotellet, som etter planen skal åpne i 2024.

Visjon for fremtiden

LEKKERT YTRE: Slik ser designerne for seg at nysatsingen skal se ut når den er klare for skinnegangene i 2023.

Glamouren, kunsten og joie de vivre (livsgleden) som var kjernen i togopplevelsen den gang blir også en integrert av stilen og innredningen på La Dolce Vita. Det er snakk 1960- og 70-talls-detaljer, supplert med et mer moderne design i togenes 12 deluxe lugarer, 18 suiter og en såkalt «Honour Suite» (den britiske skrivemåten skal visstnok være en del av sjarmen), samt restauranten ombord. 

Togsettet er forøvrig designet av Dimorestudio.

For å distansere seg fra Belmonds Venice Simplon-Orient-Express er La Dolce Vita delvis eid av den anerkjente hotellkjeden Accor Group. Mens den originale Orientekspressen fraktet gjester tilbake til 1920-tallet handler «den nye Orientekspressen» om å feire 1960- og 70-tallet, en historisk periode i Italia kjent som nettopp «La Dolce Vita».

– I Accor anser vi det som et enormt privilegium å kunne relansere den historiske Orient Express-merkevaren for lidenskapelige og kresne reisende, sier Sébastien Bazin, styreleder og administrerende direktør i Accor, i en pressemelding. 

– Disse togene tilbyr en ny visjon for luksusreiser som ikke minst skal fri til fantasien, fortsetter han.

– La Dolce Vita tar opp arven og filosofien bak Orient Express, og videre inn i fremtiden. ©