Syndens by forbindes med neonjungelen langs hovedgaten, og den koster. Men det er ikke bare Las Vegas som bruker lyssetting i markedsføringen. Også andre kjente landemerker som operaen i Sydney og Eiffeltårnet i «Lysenes by» Paris bruker betydelige summer på dette.

Tall fra Smart Lighting Industries, et britisk selskap som tilbyr denne typen lysutstyr, har regnet ut at Las Vegas i sin markedsføring av byen bruker 12 000 000 lamper, til en pris på enorme 4,2 milliarder kroner årlig (485,6 millioner dollar).

Det er suverent mest av alle.

Les mer om Las Vegas HER!

Lysene i operahuset i Sydney blir således «puslete» til sammenligning. De koster rundt 8,7 millioner kroner å holde liv i hvert år,  Londons Buckingham Palace koster 17,2 millioner kroner og Eiffeltårnet i Paris 8,7 millioner kroner.

Som nummer to på listen over den mest kostbare lyssettingen ligger New Yorks Empire State Building. Her koster 68 000 ulike lamper 104 millioner kroner årlig, mens Times Square i samme by er som et lavbudsjett landemerke å regne sammenlignet med prislappen for å belyse The Strip. Ifølge Smart Lightings anslag kommer den berømte samlingen av opplyste reklametavler og blinkende Broadway-lys i byen som aldri sover på i underkant av 87 millioner kroner hvert år.

Ingen norske landemerker er å finne på listen over verdens 20 mest kostbare, lyssatte landemerker. I dagens bærekrafts-klima er trolig det en god ting. ©

Verdens 20 «dyreste» landemerker