Selskapet Green Fjords AS er blant dem som nå arbeider med elektriske, havgående fartøy som langt på vei kan erstatte de langt mer støyende og ikke minst forurensende bensindrevne.

El-båter bli fremtiden

Elbåter er på ingen måte noe nytt. Det finnes flere løsninger, også på kontinentet. I Norge har Brim Explorer utviklet sightseeing-fartøy som kan frakte besøkende ut på fjordturer. 

De er laget spesielt for nettopp sightseeing og ikke like mye bygget for fart.

Les mer om det her!

Det arbeides med andre ord med flere bruksområder. I Hellesylt har man blant annet en katamaran-løsning ikke ulik den Brim har utviklet. Green Fjords er beregnet på å kjøre turer for cruiseturister og andre besøkende fra basen i Hellesylt – eller fra cruiseskipene.

Hellesylt ligger i en verdensarvfjord, som ender i ikke ukjente Geiranger. Her har familien Bonsaksen etablert seg på havna hvor de ikke bare kjører båter, men hvor selskapet Green Fjords AS også har utviklet og selger de elektriske båtene.

Far Frank Ole Bonsaksen har et langt liv bak seg på sjøen som kaptein og har omfattende ekspertise på alle slags båter. Han mener elektriske båter blir fremtiden. Spesielt i nærheten av en verdensarvfjord som blir stengt for de store cruisebåtene, om de ikke kan gå utslippsfritt de siste ti nautiske milene. 

Kan doble kapasiteten

Da kan heller ikke de som skal vise turister rundt suse rundt med bråkete påhengere.

Den første elbåten til Green Fjords er en kombinasjon av et veldig spesielt katamaranskrog og en elektrifisert Yamaha utenbordsmotor. Den 28 fot lange båten, med motor og 48 kWh batterier, veier bare litt under 1320 kilo. Det skyldes først og fremst at den er bygget i karbonfiber. 

Bygget i glassfiber ville den veid rundt et tonn til.

Selv om dette er et katamaranskrog er det langt mer lettdrevet enn de fleste slike. På midten mellom kjølene er det en foil og det er to mindre bak. De sørger for å løfte båten opp av vannet slik at den fungerer som en slags vannski, med mer enn en halvering av motstanden som resultat.

Akselerasjonen er merkbar, og 25 knop nås på sekunder.

Med de mest moderne batteriene kan selskapet doble kapasiteten uten å øke vekten. 

– Dette blir det mer av, sier Frank Ole Bonsaksen senior til Teknisk Ukeblad.

Fremtiden i de norske fjordene er elektrisk. ©