Da vi med ett ble tvunget til å holde oss hjemme har den virtuelle verden rykket tettere på oss.  Internasjonalt tilbyr for eksempel Google Arts & Culture 360 graders videoer av mer enn 2500 landemerker.

Det inkluderer Louvre, Tate Modern samt amerikanske nasjonalparker. Disse virtuelle tilbudene var populære allerede før den globale nedstengningen. Det samme var flere av tilbudene som nå finnes i og rundt Oslo.

Global trend

Den virtuelle satsingen har fått skikkelig drahjelp av Covid-19. I april bidro for eksempel Google til at New York-filharmonien berget sin musikkfestival «Mahlers New York». Det skjedde ved at de la store deler av konsertene ut offentlig på YouTube, samt vandringsturer knyttet til den østerrikske komponisten.

Airbnb er en helt annen type tjeneste som raskt tilpasset seg den nye virkeligheten, ved å overføre sine populære bruker-guidede turer til digitale formater.

– Målet er å transportere folk inn i en online opplevelse der magien ved faktisk å være på stedet ikke helt forsvinner, forklarer Airbnb globale sjef for vertskap, Catherine Powell.

Blant alternativene Airbnb tilbyr er å lage taco med en kokk i Mexico City, sjekke ut gatekunsten i Buenos Aires eller mikse sangria-drinker med drag-dronninger i Lisboa.

Flyselskapene har også hoppet på trenden. Emirates arrangerer for eksempel virtuelle turer i sine Airbus A380-fly. Du kan med andre ord nippe til en cocktail i din egen stue og late som om du er i baren ombord den gedigne flymaskinen.

Av andre virtuelle opplevelser internasjonalt verdt å nevne er nordlys på nettet fra Canada, og en virtuell omvisning i graven til Ramses VI i Egypt.

Og selv om det på ingen måte kan sammenlignes med et virkelig besøk i Kongenes dal klarer mange av de virtuelle reisene – som nesten er uuttømmelige – å stagge reiselysten en smule.

ASTRUP FEARNLEY: Skal du på innsiden av dette fenomenale museet kan du nå gjøre det via nettet. (Foto: VisitOSLO/Didrick Stenersen)

Stor Oslo-satsing

En rekke institusjoner i Oslo og omegn har også vært flinke til å legge til rette fort virtuelle opplevelser. Astrup Fearnley Museet arrangerte flere digitale prosjekter i vår, blant annet live-omvisninger og små videoer for barn. De ligger nå på Astrup Fearnleys Youtube-kanal.

Samtidsmuseet fikk godt skussmål for tiltaket, og er noe de kommer til å fortsette med.

Oslo-Filharmonien arrangerte en digital konsertserie (Mellomspill) i åtte uker i vår, med flere konserter i uken. Disse ble strømmet både på egen nettside, på Aftenposten.no, på Festspillene i Bergen (1 konsert) og en rekke mindre steder.

Slik nådde de ut til et stort publikum, både nasjonalt og internasjonalt. Nå spiller de konserter i Konserthuset hver uke, og satser på å filme flere av dem for å nå ut til et større publikum enn de 200 de får lov til å ha i salen på hver konsert.

Den Norske Opera & Ballett gjør også mange aktiviteter og opplevelser digitalt.

Her er noen andre aktører i Oslo-området som satser på virtuelle opplevelser under pandemien og fremover:

Munchmuseet (MUNCH) deltar for fjerde året på rad under Frankfurt bokmesse. Muset har produsert en rekke digitale opplevelser i anledning bokmessen. Årets bidrag består av omvisninger, digital samtaler under Arts +, litteraturfilmer og fire nye bokutgivelser representert i NORLAS digitale bokhylle.

Det er også produsert en omvisning på Ekely på engelsk, som snart publiseres på Facebook

Kunstnernes Hus hadde byens første uavhengig kino, lansert i 2016. Kinotilbudet har tatt en pause under pandemien, og har i stedet valgt å vise filmene på nettsiden. En kjempesuksess, ifølge initiativtakerne selv.

Kunstnernes Hus er «veldig dedikert» til formidling og verksted, og har i løpet av coronatiden lagd videoer for hele familien slik at verkstedene «kom inn i stua til folk». Det arrangeres også mange andre tilbud digitalt, som skrivekurs og omvisninger.

Kistefos Museum har laget en visuell fremstilling av sin utstilling i nybygget The Twist, selv om museet nå er åpent.

Henie Onstad Kunstsenter startet en egen kunstkanal under nedstengingen – Henie Onstad Art Channel – som nå er integrert i museets nettside, og på den maten får besøk fra hele verden. Når utstillingen med den samiske kunstneren Nils-Aslak Valkeapääorsdag åpner 22. oktober, med både statsråd Abid Raja og sametingspresidenten tilstede, blir alt streamet online.

Nobels Fredssenter har lenge vært aktiv på nett, blant annet med en installasjon og kunnskapsbase om fredsprisvinnerne. 11. desember hvert år åpnes fredprisutstillingen om årets vinner, som regel med vinneren selv tilstede. Dette blir annerledes i år, og selve utstillingen blir trolig også mer digital enn den pleier.

Bygdøy-museene har alle ulike virtuelle opplegg. Senter for Studier av Holocaust og Livssynsminoriteter streamer sine arrangementer for å nå ut til flere enn de har plass til under corona. Vikingtidshuset har hatt digitale omvisninger, og skal bruke dette videre.

Norsk Maritimt Museum har det samme, og planlegger nå en type coronavennlig VR-opplevelse.

Sistnevnte opplevelse har også Kon-Tiki.

Frammuseet har gjort klar 29 korte filmer, hvor de guider hver krok ombord i Fram. De kommer etterhvert også til å legge inn en 360 graders visning av skuta og museet. Inkludert i filmsnuttene er historiske bilder fra samme sted ombord, samt et oversiktskart over skuta, slik at seerne ser hvor «de» er under hver av filmene.

Planen er å legge materialet ut som en adventskalender på alle sosiale medier og nettsiden, med én film hver dag fra og med 1. desember i år. ©