Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves, om vi skal tro holdningen innen cruise om dagen. Nordmenn flest er noe lunkne til cruise om dagen, av naturlige årsaker. 

I USA har man kommet godt i gang med seilingene.

LEKRE DETALJER: Det er spart lite i utformingen av de nye suitene ombord.

«Til nye høyder»

Flere har spådd at cruisebransjen knapt overlever pandemien, men i USA har skipene den siste tiden i stor grad gått (nesten) som normalt. Noen cruise har riktignok vært kansellert, og mye har endret seg siden pandemien tok strupetak på næringen, men rederiene har etter hvert vært flinke til å få på plass rutiner som også ivaretar passasjerene om uhellet skulle være ut, som smitte ombord.

I Europa går det noe tregere, selv om det var nettopp her de første seilingene kom i gang etter «totalhavariet» våren 2020. Mye av erfaringene fra den gang er blitt brukt i restartet av cruise – en næring som direkte og indirekte sysselsetter millioner av mennesker.

Hindringene underveis i pandemien har ikke hindret Norwegian Cruise Line (NCL) i å lansere sin nyvinning Viva, som er skip nummer to av seks i den såkalte «Prima Class». 

Cruisegigantens nye skipskategori skal ifølge en pressemelding ta «service, opplevelser, plass om bord og design til nye høyder.»

SKLIE: Verdens lengste i sitt slag.

Italiensk bygget

Lanseringen av Prima, som var det første skipet i Prima-klassen, satte ifølge den samme meldingen, salgsrekord i fjor. Viva starter sine seilinger i Middelhavet sommeren 2023, og åpner allerede nå for at kan du bestille plass om bord.

Ifølge de foreløpig skissene av skipet er «store, åpne uteområder, romslige lugarer, lekre evighetsbasseng, enestående service og matopplevelser» bare noen av opplevelsene som venter deg som passasjer.

Seilingene i Middelhavet starter i juni 2023 fra havnene Lisboa, Venezia (Trieste), Roma (Civitavecchia) og Athen (Pireus). I likhet med Prima er Viva bygget av det italienske skipsverftet Fincantieri. Skipet blir 294 meter langt, 42 500 brutto-tonn stort og vil ta 3219 passasjerer. 

Første vintersesong vil skipet tilbringe i sørlige Karibia.

Seilinger 2023

Norwegian Viva starter i Middelhavet, fra 15. juni til 6. november 2023. Det blir åtte-, ni- og tidagers seilaser fra Lisboa, Venezia (Trieste), Roma (Civitavecchia), Italia og Athen (Pireus).

I hjemmehavnen San Juan på Puerto Rico blir første seilas en syvdagers tur som starter 15. desember neste år. Det blir stopp blant annet på De britiske og amerikanske jomfruøyene, Barbados, Antigua og St. Thomas

Litt om skipet

* Ocean Boulevard er et område på mer enn 4000 kvadratmeter som strekker seg langs hele skipet.
* De 107 suitene under det såkalte «ship-in-ship»-konseptet om bord er designet av italienske Piero Lissoni. Gjestene i det eksklusive området (The Haven) har adgang til evighetsbasseng, et stort utendørs spa og et eget såkalt «cold-room» for forfriskende avkjøling på ekstra varme dager.

IMPONERENDE: Den utvendige utsmykningen er utført av den italienske kunstneren Manuel Di Rita.

* The Rush and The Drop er verdens raskeste, fritt fallende sklie til sjøs.
* The Viva Speedway blir den største go-cartbanen til havs.
* The Concourse utgjør en egen skulpturhave.
* I skipets mathall (food court) blir det 11 spisesteder
* Utsmykningen ombord er utført av den italienske graffiti- og skulpturkunstneren Manuel Di Rita, bedre kjent som «Peeta». Samme kunstner har også dekorert skroget til Norwegian Prima.

Mer miljøvennlig 

Norwegian Viva vil i likhet med Prima være utstyrt med banebrytende teknologi. Den inkluderer et NOx-reduksjonssystem (SCR), som reduserer skipets samlede miljøpåvirkning. SCR-katalysatorer filtrerer svoveloksider opp til 98 prosent og nitrogenoksider opptil 90 prosent, som skal sikre at skipet oppfyller de nye miljøkravene.

Det er også gjort plass til et renseanlegg for avgasser (EGCS), og et avansert system for behandling og rensing av alt avløp. Skipene har i tillegg en såkalt «Cold Ironing-funksjonalitet» – som bidrar til redusert utslipp når skipene ligger i land. ©